عطر،ادکلن،اسپری

راهنمای خرید بهترین و جذاب ترین عطر و ادکلن 2021

خرید عطر و ادکلن

برای آنکه شما را جهت خرید بهترین و جذاب ترین نوع عطر یا ادکلن راهنمایی کنیم به شما توصیه میکنیم: ابتدا موارد ذیل را به دقت مطالعه کرده و سپس جهت خرید محصول مطلوب اقدام کنید.

تعریف عطر

عطر از عربی ماده‌‌ای خوشبو است که برای خوشبوسازی بدن یا محیط و یا وسایل استفاده می‌شود. عطر از مواد صنعتی و یا طبیعی ساخته می‌شود. مواد اولیه معطر سازنده‌ی عطر را از طریق استخراج از منابع گیاهی، حیوانی یا از روش‌های تولید مصنوعی مواد شیمیایی تهیه می‌کنند.

غلظت

شدت و ماندگاری عطر بر اساس غلظت، شدت و طول عمر ترکیبات معطر (اسانس طبیعی / مواد اولیه‌ی مصنوعی) مورد استفاده در آن می‌باشد.

هر قدر درصد ترکیبات معطر افزایش می‌یابد. شدت و ماندگاری آن نیز زیادتر می‌شود.

معیارهایی که برای توصیف غِلظت تقریبی یک عطر با استفاده از درصد یا حجم روغن معطر در آن، مورد استفاده قرار می‌گیرد معمولاً مبهم و غیر دقیق می‌باشند.

فهرستی از عبارات معمول به شرح زیر ارائه شده ‌است.

پودر عطر
  • شامل 31٪ اسانس عطری در پودر تالک آرایشی بدون وجود الکل می‌باشد.
 عطر یا perfume 

غلظتی بین 30–40٪ از مواد معطر؛ غلیظ‌ترین، خالص‌ترین، ماندگارترین و در عین حال گران‌ترین نوع عطر است.

اسپریت دو پرفیوم یا ESdP
  • شامل 15–30٪ مواد معطر، یک ترکیب که به‌ندرت بین عصاره عطر و ادوپرفیوم استفاده می‌شود.
ادو پرفیوم یا EdP
  • به معنی «مایع عطر» با غلظتی در حدود 10–20٪ رایج‌ترین نوع عطر است که ماندگاری مناسبی دارد و به گرانی عطر هم نیست. این نوع عطر را با عبارت (millésime) نیز نشان می‌دهند.
اُدوتویلت یا EdT
  • به‌معنی «مایع آرایش» در حدود 8–16٪ غلظت داشته و بوی ملایمی دارد.که ماندگاری زیادی هم ندارد و برای تمدید بوی آن باید چندین بار در طول روز از آن استفاده شود.
ادوکلن یا EdC
  • به‌معنی «مایع کلن» با غلظتی در حدود 3–6٪ از مواد معطر قابل ذکر است که عبارت Original Eau de Cologne یک نام تجاری ثبت شده‌است.
پرفیوم میست
  • با غلظت 3–8٪ مواد معطر در حلال غیرالکلی.
اسپری و افترشیو (EdS)
  • با 1–3٪ غلظت مواد معطر.

حال که با معنی دقیق انواع عطر و ادکلن آشنا شده اید ، ما برای راحتی شما مجموعه ای از بهترین و پرفروش ترین عطرها و ادکلن های موجود در بازار که در سایت دیجی کالا نیز بفروش می رسد را دسته بندی کرده ایم. با کلیک بر روی دکمه زیر میتوانید مشاهده و خرید نمایید.

راهنمای میزان غلظت و ماندگاری انواع عطر

نُت‌های عطر

عطر نیز در تشابه با نت‌های موسیقی به داشتن سه گروه از نت‌های گوناگون توصیف می‌شود.این عمل باعث می شود یک رایحه هماهنگ را به وجود ‌آورد.

این نت‌ها به مرور زمان آشکار می‌شوند. اولین بویی که از عطر به مشام می‌رسد مربوط به نت ابتدایی یا اولیه می‌باشد.

به‌دنبال آن، نت میانی احساس می‌شود و در آخرین مرحله نت پایانی خود را به‌تدریج آشکار می‌نماید.

این نت‌ها به ترتیب تبخیر عطر به وجود می‌آیند.

نت ابتدایی 
  • رایحه‌ای است که به محض استفاده از یک عطر به مشام می‌رسد. نت‌های بالایی شامل ملکول‌های کوچک و سبکی هستند که به‌سرعت تبخیر می‌شوند. آن‌ها در شکل‌گیری احساس اولیه یک فرد نسبت به آن عطر نقش مهمی ایفا کرده و در نتیجه در فروش آن عطر بسیار حیاتی می‌باشند.
نت میانی
  • رایحه‌ای است که درست زمانی که نت ابتدایی در حال محو شدن می‌باشد خود را نشان می‌دهد. ترکیبات نت میانی قلب یا بدنه‌ی اصلی یک عطر را تشکیل می‌دهند. و به‌عنوان یک پوشش برای عدم احساس بوی نامطبوع اولیه نت پایانی عمل می‌کنند. این بوی ناخوشایند ابتدایی در نت‌های پایانی با گذشت زمان مطبوع و دل‌انگیز می‌شوند.
نت پایانی
  • هنگام محو شدن نت میانی، نت پایه شروع به آشکار شدن می‌کند. نت‌های پایانی و میانی یک عطر با یکدیگر اساس عطر را تشکیل می‌دهند. نت‌های پایانی عمق و استحکام هر عطر را به‌وجود می‌آورند. ترکیبات این گروه از بوها غنی و عمیق بوده و معمولاً تا ۳۰ دقیقه بعد از استفاده به مشام نمی‌رسند.

رایحه‌های نت‌های ابتدایی و میانی تحت تأثیر رایحه نت پایانی قرار می‌گیرند. به‌علاوه رایحه نت پایانی نیز به وسیلهٔ مواد استفاده‌شده در نت میانی تغییر می‌کند. سازندگان عطرها معمولاً نت‌های عطرها را منتشر می کنند.

نت های عطر و ادکلن

خانواده‌های بویایی

گروه‌های مختلف عطرها را مانند هر طبقه‌بندی دیگری نمی‌توان به‌طور کامل در طبقات مجزا قرار داد.

هر رایحه‌ای طیف‌هایی از دیگر گروه‌های بویایی دارد. حتی عطرهایی که به عنوان تک گل ارائه می‌شوند.

هرچند به‌طور خیلی ظریف ته بوها و اثراتی از خانواده‌های دیگر در خود دارد.

رایحه‌ای که کاملاً بشود آن را به یک خانواده بویایی خاص منسوب کرد به ندرت پیدا می‌شود. چرا که منوط به اینست که مواد تشکیل دهنده آن فقط از یک مواد آروماتیک خاص تشکیل شود.

به عنوان نقطه شروع برای تشریح یک رایحه از طبقه‌بندی خانواده‌های مختلف بویایی استفاده می‌شود. اما آن به تنهایی قادر به بیان خصوصیات خاص آن عطر نمی‌باشد.

طبقه‌بندی سنتی از حدود ۱۹۰۰ میلادی به وجود آمد. که شامل هفت خانواده گل تنها، دسته گلها، شرقی، چوب، چرم، کاج و سرخسی (معطر) می‌شد.

اما امروزه از طبقه‌بندی مدرنی استفاده می‌شود،که از سال ۱۹۴۵ میلادی در پی پیشرفت‌های وسیع در تکنولوژی عطرسازی و همچنین تغییرات در سبک و مذاق مردم به وجود آمد:

طبقه بندی

گل‌ها
  • رایحه‌های که شامل بوی یک یا چند گل مختلف باشد. یک مثال مناسب عطر Beautiful از شرکت Estée Lauder می‌باشد.
سبز
  • این رایحه احساسی نظیر بوی چمن بعد از کوتاه کردن آنها. برگ‌های سبز که له شوند یا خیار ایجاد می‌کنند. به عنوان دو مثال می‌توان به Sisley’s Eau de Campagne یا Aliage از شرکت Estée Lauder اشاره کرد.
آبی، اقیانوسی یا اُزونی
  • جدیدترین طبقه در خانواده عطرها که از سال ۱۹۹۱ میلادی با تولید عطر Dune توسط Christian Dior وجود آمد. یک بوی بسیار تمیز و مدرن که منجر به تولید عطرهای دو جنسیتی جدید (که به‌طور مشترک توسط خانم‌ها و آقایان استفاده می‌شوند) شده‌است. به‌طور معمول کالون، یک ماده مصنوعی که از سال ۱۹۶۶ میلادی تولید می‌گردد، در این عطرها به کار گرفته می‌شود. این ماده همچنین برای تغییر جزئی در رایحه‌های گل، شرقی و چوب به کار گرفته می‌شود.

مرکبات

  • یک خانواده قدیمی در گروه‌های بویایی که حتی تا این اواخر در ادوکلن‌‌های خنک و تازه استفاده می‌شد. پیشرفت‌های جدید عملاً ساخت مواد جدیدی با رایحه‌های مشابه در این گروه را ممکن ساخته‌است. عطر Brut یک مثال خوب در این زمینه‌است.
میوه‌ای
  • شامل عطری از میوه‌ها، به غیر از مرکبات مانند هلو، cassis (انگور فرنگی سیاه، گونه‌ای قره قات)، انبه، میوه گل ساعتی، و غیره می‌باشد. عطر Botrytis توسط شرکت Ginestet جزو این گروه می‌باشد.
خوراکی
  • بویی با کیفیتی مانند ” خوراکی ” یا ” دسر “. این بو شامل نت‌هایی مانند وانیل، لوبیای تونکا (tonka bean) و کومارین (coumarin)، و ترکیبات مصنوعی طراحی شده با بویی شبیه به طعم غذا می‌باشد. Angel توسط Thierry Mugler یک نمونه از این عطرها می‌باشد.

حال که با دسته بندی عطرها از منظرهای گوناگون آشنا شدیم.می توانیم براساس آن که تمایل داریم چه خوشبو کننده ای با چه غلظتی و رایحه ای استفاده کنیم، به سراغ برندهای مناسب برویم.

امیدواریم توانسته باشیم شما عزیزان را در خرید یک عطر یا ادکلن مناسب راهنمایی نماییم.

منتظر نظرات ارزشمند شما هستیم

مجله افق برتر

نوشته های مرتبط

2 نظر در “راهنمای خرید بهترین و جذاب ترین عطر و ادکلن 2021

  1. مینا گفت:

    بسیار عالی و جامع بود تشکر

  2. احمد گفت:

    چقد جالبه که عطر هم مثل موسیقی شامل‌نت های مختلف هستش!
    مطلب جالبی بود لذت بردم ممنون

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *